بهترین خط حمله | # | تـیـم | گل زده |
1 | استقلال تهران | 61 | |
2 | ذوبآهن اصفهان | 43 | |
3 | پرسپولیس تهران | 42 | |
بدترین خط حمله | # | تـیـم | گل زده |
1 | پیام مشهد | 23 | |
2 | مقاومت سپاسی شیراز | 26 | |
3 | استقلال اهواز | 26 | |
بهترین خط دفاع | # | تـیـم | گل خورده |
1 | استقلال تهران | 27 | |
2 | صبای قم | 27 | |
3 | مقاومت سپاسی شیراز | 29 | |
بدترین خط دفاع | # | تـیـم | گل خورده |
1 | داماش گیلان | 46 | |
2 | پیام مشهد | 44 | |
3 | استقلال اهواز | 41 | |
بهترین تفاضل گل | # | تـیـم | تفاضل گل |
1 | استقلال تهران | 34 | |
2 | پرسپولیس تهران | 9 | |
3 | سپاهان اصفهان | 9 | |
بدترین تفاضل گل | # | تـیـم | تفاضل گل |
1 | پیام مشهد | -21 | |
2 | داماش گیلان | -16 | |
3 | استقلال اهواز | -15 | |
بیشترین برد | # | تـیـم | تعداد برد |
1 | استقلال تهران | 16 | |
2 | ذوبآهن اصفهان | 13 | |
3 | پرسپولیس تهران | 12 | |
بیشترین مساوی | # | تـیـم | تعداد مساوی |
1 | صبای قم | 13 | |
2 | ملوان بندرانزلی | 11 | |
3 | سپاهان اصفهان | 11 | |
بیشترین باخت | # | تـیـم | تعداد باخت |
1 | پیام مشهد | 14 | |
2 | برق شیراز | 13 | |
3 | استقلال اهواز | 13 | |
پرگلترین بازیها | # | بازی | نتیجه |
1 | ذوبآهن اصفهان و سایپا کرج از هفته 09 | 6 بر 3 | |
2 | ابومسلم مشهد و پرسپولیس تهران از هفته 10 | 4 بر 3 | |
3 | استقلال تهران و مقاومت سپاسی شیراز از هفته 10 | 5 بر 2 | |
4 | استقلال تهران و استقلال اهواز از هفته 07 | 6 بر 0 | |
5 | پاس همدان و استقلال تهران از هفته 11 | 2 بر 4 | |
6 | سپاهان اصفهان و پیکان قزوین از هفته 11 | 2 بر 4 | |
7 | فولاد خوزستان و پاس همدان از هفته 12 | 5 بر 1 | |
8 | مس کرمان و پیام مشهد از هفته 12 | 3 بر 3 |
üجدول ردهبندی لیگ برتر | |||||||||||
# | تـیـم | بازی | بــرد | مساوی | باخت | گل زده | گل خورده | تفاضل | امتیاز | ||
1 | استقلال تهران | 26 | 16 | 5 | 5 | 61 | 27 | 34 | 53 | ||
2 | ذوبآهن اصفهان | 26 | 13 | 8 | 5 | 43 | 35 | 8 | 47 | ||
3 | پرسپولیس تهران | 26 | 12 | 8 | 6 | 42 | 33 | 9 | 44 | ||
4 | سپاهان اصفهان | 26 | 10 | 11 | 5 | 38 | 29 | 9 | 41 | ||
5 | صبای قم | 26 | 9 | 13 | 4 | 35 | 27 | 8 | 40 | ||
6 | پیکان قزوین | 26 | 11 | 7 | 8 | 38 | 31 | 7 | 40 | ||
7 | مس کرمان | 26 | 10 | 9 | 7 | 37 | 30 | 7 | 39 | ||
8 | فولاد خوزستان | 26 | 10 | 8 | 8 | 37 | 33 | 4 | 38 | ||
9 | سایپا کرج | 26 | 10 | 8 | 8 | 36 | 37 | -1 | 38 | ||
10 | مقاومت سپاسی شیراز | 26 | 9 | 9 | 8 | 26 | 29 | -3 | 36 | ||
11 | راهآهن ری | 26 | 9 | 6 | 11 | 28 | 33 | -5 | 33 | ||
12 | ملوان بندرانزلی | 26 | 7 | 11 | 8 | 28 | 31 | -3 | 32 | ||
13 | ابومسلم مشهد | 26 | 8 | 6 | 12 | 31 | 35 | -4 | 30 | ||
14 | پاس همدان | 26 | 7 | 7 | 12 | 29 | 40 | -11 | 28 | ||
15 | استقلال اهواز | 26 | 7 | 6 | 13 | 26 | 41 | -15 | 27 | ||
16 | برق شیراز | 25 | 5 | 7 | 13 | 30 | 37 | -7 | 22 | ||
17 | داماش گیلان | 26 | 3 | 10 | 13 | 30 | 46 | -16 | 19 | ||
18 | پیام مشهد | 25 | 4 | 7 | 14 | 23 | 44 | -21 | 19 |
برجهای دوقلوی پترناس
برجهای دوقلوی پترناس در مالزی از بلندترین برجهای جهان به شمار میآیند که در ساخت آنها سبک خاصی از معماری به کار گرفته شده است. این برجها در واقع به دلیل تلفیق معماری مدرن سنتی منحصر به فرد بوده و نماد کشور مالزی هستند.
شاید این مساله خیلی رایج نباشد که یک بنا، نماد یا سمبل یک کشور یا ملت محسوب شود، اما بناهایی همچون برج ایفل در فرانسه، ساختمان ایمپایراستیت در ایالات متحده و برجهای پترناس در مالزی این گونه هستند.
برجهای دوقلوی مالزی همزمان با شکوفایی اقتصادی قاره آسیا در مالزی واقع در کرانه اقیانوس آرام ساخته شدند. شرکت ملی نفت مالزی برای توسعه عملیات اجرایی خود نیاز به مقری جدید داشت که این امر در نهایت منجر به ساخت این برجها شد.
به خاطر سبک خاص و جالب توجهی که در معماری این برجها به کار رفته است، تصاویر آنها در فیلمها، تلویزیونها، کتابها و حتی بازیهای کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفته است. این برجها به دلیل شیشهای بودن دیوارهشان ظاهری پرزرق و برق دارند، اما در عین حال از ستونهایی کنگرهدار تشکیل شدهاند که به آنها جلوهای زیبا و ملموس میدهند. برجهای دوقلوی پترناس با یک پل هوایی که در طبقه 42 نصب شده است به یکدیگر مرتبط میشوند.
این پل 192فوت طول و از سطح زمین 558 فوت ارتفاع دارد و دو پایه موقعیت آن را ثابت حفظ میکند.فضایی که برجهای پترناس اشغال میکنند به شکل یک ستاره 8 گوشه با برجستگیهای دایره مانند است که در آسیا و اسلام متداول است و در واقع سمبل صلح و رستگاری محسوب میشود. برای ساختمانی با این ویژگیهای خاص چگونگی رفت و آمد مردم در اطراف آن مسالهای است که توسط طراحان این برجها مورد توجه قرار گرفته است.
از ورودی اصلی این برجها، افرای که قصد دارند به طبقات زوج بروند میتوانند سوار آسانسور شوند، کسانی هم که قصد رفتن به طبقات فرد را دارند میتوانند با پله برقی یک طبقه بالا رفته تا سوار سری دوم همان آسانسورها شوند. به این ترتیب یک مجموعه آسانسور به دو طبقه همزمان میتواند سرویس دهد.
هر یک از این برجهای 88 طبقه، فضایی معادل 218 هزار متر مربع را به خود اختصاص دادهاند که در فاصله سالهای 1992 تا 1998 ساخته شدهاند. طراحان این برجها «سزار پلی» و شرکایش بودند که پروژه ساخت این دو برج دوقلوی منحصر به فرد را در مرکز کوالالامپور پایتخت مالزی به مرحله اجرا درآوردند.
ساخت این برجها هزار و 600 میلیارد دلار هزینه در برداشته است. این دو برج با 32 هزار پنجره و 1483 فوت (452 متر) ارتفاع بلندترین بناهای دنیا به شمار میروند که البته در این مورد اختلافاتی وجود دارد. اگر بر بالای بالاترین طبقه برج سیرز (Sears) در شیکاگو بایستیم 200 فوت بالاتر از آخرین طبقه برجهای پترناس خواهیم بود.
بلندترین طبقه برجهای پترناس 1242 فوت از سطح زمین ارتفاع دارد و بقیه بنا یک اثر معماری مخروطی شکل است. در حالی که ارتفاع بلندترین طبقه برج سیرز از سطح زمین 1450 فوت است، اما بالای این برج تنها آنتنی که ارتفاع برج را به 1730 فوت میرساند، قرار گرفته است. برخی معتقدند که برجهای پترناس چون در انتها به یک مخروط و نه یک آنتن ختم میشوند، بلنترین بناهای دنیا به شمار میآیند.
ساختمان «امپایراستیت - Empire State Building» هزار و چهارصد و هفتاد و دو (1472) فوت ارتفاع دارد حتی با وجود آن که 222 فوت آن برای ارتباطات مورد استفاده قرار میگیرد.
اگر بخواهیم طول آنتنهایی را که بر فراز برجها نصب میشوند جزو ارتفاع کلی بناها به حساب آوریم، برج مخابراتی CN تورنتو در کانادا هم در شمار بلندترین بناها باید محسوب شود. البته باید در نظر داشت که این برج بیشتر در وهله اول کاربرد مخابراتی دارد و بعد از نظر توریستی مورد توجه است. از طرفی برج تلویزیونی KTHI در بلنچارد واقع در شمال داکوتا با 063/2 فوت ارتفاع بلندترین بنای ساخت بشر بر روی کره زمین است.
طرح برجهای دوقلوی پترناس در مالزی به دلیل بهرهگیری از بالاترین فنآوریهای روز در ساخت آن و تلفیق سبک معماری نوین و سنتی (الهام گرفته از فرهنگ ملی این کشور) جایزه دریافت کرده است.
در اجرای این طرح ابتکارات بسیاری انجام گرفته است. حتی در چگونگی کاربرد مصالح آن نیز مسایل خاصی رعایت شده است. طرح هندسی این بناها علاوه بر زیبایی، حداکثر فضای موجود را مورد استفاده قرار داده است و از بیشترین میزان در معرض نور قرار داشتن برخوردار است. این بنا در واقع نماد و معرف پیچیدگیهای جامعه امروزی مالزی و نشات گرفته از فرهنگ غنی این ملت است.